Sopsugsnedkastet är kopplat till ett rörsystem som inte klarar hur stora saker som helst. Speciellt hårda saker kan lätt fastna i rören. Här kommer två exempel på saker som har orsakat stopp i sopsugen:
Inkom 2011-11-14: Dessa saker orsakade ett stopp i sopsugen. Foto: Envac.
Inkom 2011-11-14: Dessa saker orsakade också ett stopp i sopsugen. Foto: Envac.
Vid stopp i sopsugen uppstår stora kostnader för att få sopsugen att fungera igen. Den totala kostnaden för att få sopsugen att fungera igen efter de två stoppen nämnda ovan landade på 13 245 kronor.
Dessa kostnader kommer ”som ett brev på posten” till brukarna av de sopsugsnedkast som stoppet kan lokaliseras till, i samband med nästa sopsugsfaktura. För dig som bor i bostadsrätt så är det din bostadsrättsförening som drabbas av kostnaden, det vill säga som boende betalar du extrakostnaden för stoppen via din månadskostnad för bostaden.
Läs mer om vad du kan slänga i sopsugsnedkastet för organiskt avfall: Matavfall
Pingback: Två sopsugsstopp kostade 13 245 kronor « Västra Hamnen i Malmö